Instrumentleje

På Københavns Kommunes Musikskole har vi et bredt udvalg af musikinstrumenter, som vores elever kan leje. Her kan du også læse om forsikring af musikinstrumenter.

Lej et instrument i Musikskolen

Som ny på musikskolen kan man leje de fleste instrumenter på Musikskolen. Du kan normalt leje Musikskolens instrumenter i op til to år, men i særlige tilfælde kan vi forlænge lejeaftalen, eksempelvis ved de særligt dyre instrumenter.

Vi anbefaler, at du så vidt det er muligt efter de to år selv investerer i dit eget instrument.

Strygerinstrumenter

• Bratsch
  • Cello
  • Kontrabas
  • Violin

Blæserinstrumenter

• Baryton
  • Fagot
  • Klarinet
  • Obo
  • Saxofon
  • Trompet
  • Trækbasun
  • Tuba
  • Tværfløjte
  • Valdhorn

Øvrige instrumenter

• Accordeon/harmonika
  • Harpe

Det koster 100 kroner om måneden (i alt 900 kroner for sæson 2023/24) at leje et instrument.

Når du lejer et instrument fra os, forventer vi at få det tilbage i samme stand, som du modtog det i. Derfor opfordrer vi dig til at tegne en forsikring, der dækker eventuel bortkomst, tyveri eller skade på instrumentet.

Forsikring af musikinstrumenter

Det er vigtigt at være opmærksom på forsikringsbehovet for dine musikinstrumenter. Vi anbefaler alle vores instrumentlejere at kontakte deres eget forsikringsselskab for at tegne en musikinstrumentforsikring, da en almindelig familieforsikring normalt kun dækker lejede musikinstrumenter den første måned.

Prisen for en sådan forsikring varierer afhængigt af instrumentets værdi og lejeperiode. For eksempel kan forsikringen for et instrument med en dagsværdi på 8.000 kroner koster 500 kroner om året med en selvrisiko på 500 kroner.

Husk, at dagsværdi refererer til genanskaffelsesværdien af et tilsvarende brugt instrument. Blæserinstrumenter bliver nedskrevet over 20 år, mens strygerinstrumenter bevarer deres værdi.

Vores mål er at sikre, at du kan nyde musikken uden bekymring, så kontakt os endelig for yderligere information om instrumentleje og forsikring. Vi er her for at hjælpe med dine musikalske behov.